недеља, 17. октобар 2010.

Een experiment


Aanwijzing voor experiment:
‘Neem maar een kat en sleep ze over tapijt!’
Ja, wees maar stil, je hebt het niet fals geleesd. Deze zin kan je vinden in een boek dat voor de natuurkunde lessen in de basisschool (in BiH) gebruikt is.

Ten eerste schrijf ik iets over de experiment. De zin van deze experiment is een statische elektriciteit te maken.
Wat is nondig?
1.Kat of jas
2.Een donkere kamer
Wat doe je?
Een kind hoeft een kat of jas te nemen en in een donkere kamer te gaan. De kat, of jas, hoeft je over tapijt langzaam te slepen. Later kan je de vaart van het slepen veranderen en toekijken wat zal het gebeuren. Als je een beetje geluk hebt, zie je zelfs vonkjes tussen kat en tapijt!

Ten tweede moet ik zeggen iets over de tekst. Ja, ik moet toegeven dat een beetje dom is je eigen (of iemands anders?) kat te slepen over tapijt omwille van een experiment, maar ik moet ook toegeven dat kinderen, en ook volwassenen, met hun huisdieren soms ‚gewelddadig’spelen (natuurlijk zonder mishandeling van diren, ik denk aan een beetje ‚poken’, dus – aan het spel).

Ten derde, dit teks is geschreven voor da laatste klas van de basisschool! Ik denk dat vanzelfsprekend is (of het zou vanzelfsprekend zijn?) dat een jongen of meisje van veertien dit tekst alleen maar grappig of dom zou vinden en dat niemand in de achtste klas zoiets met een kat zou doen. Naar mijn mening wilde auteur alleen een aanzet geven en de kinderen bewegen maar hij is negatief begrepen en aan kritiek en hoonlach blootgesteld.

Ten slotte, gaat maar naar http://www.sarajevo-x.com/bih/clanak/100929049 en zie jezelf. (:

10 коментара:

  1. ajajajaja het klinkt als een grapje. Arme kat :(

    ОдговориИзбриши
  2. Jeetje! Wat een flauwekul! Ik hou meer de kat op schoon nemen en aaien terwijl ze aan het spinnen is ;)

    ОдговориИзбриши
  3. Ik hoop dat het een grapje was, maar ik ben ervan niet overtuigd... :/

    ОдговориИзбриши
  4. omg het is niet mogeljik :O

    "in plaats van speelgoed slepen de kat" :S

    ОдговориИзбриши
  5. ik zal een kat stelen en dan deze experiment te proberen

    ОдговориИзбриши
  6. ik kan niet geloven... dat is niet grappig, dat is trieste :/

    ОдговориИзбриши