недеља, 3. април 2011.

Sunshine, lollipops and rainbows



Rood is de kleur van liefde en verliefheid, van lust, seksuele begeerte en zonde. Rood is de typische kleur van de roos en het rood is de kleur dat tegenwoordiger van alles wat romantisch is. Rood is ook de kleur van het geweld, agressie en grote macht. Die kleur is zeer opvallend en daarom gebruik men er vaak voor marketing. Denk alleen aan Coca Cola, Kit Kat en communisme.

Er zijn niet zo veel dingen die men kan over oranje zeggen. Oranje is de kleur van de sinaaspappel. Dat is mijn eerste associatie. Natuurlijk is Nederland het tweede. Oranje is de kleur van herfst en boeddhisme. Ik hou van de kleine klooserlingen op National Geographic die oranje kleren dragen. Oranje is ook de kleur van de goudsbloem (deze bloem + a = mijn naam).

Geel is de kleur van de zon, licht en optimisme. Geel is de kleur van mijn Duden woordenboek (Deutsch als Fremdsprache) dat ik niet gebruik en dat op mijn tafel twee jaren ligt. Geel is de kleur van Chineesen (ik ben geen racist :p) Wetenschappers zeggen dat gele muren in de kamer goed voor het geheugen zijn. En natuurlijk: We allemaal wonen in Yellow sunmarine. (;

Groen is de kleur van harmonie, plezier, vreugde en ontwikkeling maar in sommige culturen staat groen als symbool voor de duivel. Groen is de kleur van planten en kikkers. Groen is de enige kleur op de vlag van Libië. Wat religie betreft is groen de kleur van islam. Mohammed heeft gezegd dat drie goede dingen zijn water, (groen) plantentuin en een mooi gezicht. Groen is de kleur van alles wat millieuvriendelijk is.

Blauw is de kleur van verdriet. Iedereen weet wat ’feeling blue’ betekent. Sommige talen hebben geen word voor blauw of voor groen maar ze hebben alleen maar een woord – in het Engels zegt men grue. Het blauw is de kleur van de hemel en de zee. (: En er staat op de vlag van Giekenland en op joodse tallieten. MargeSimpson-associatie is duidelijk. Blauw is ook de kleur van weemoed en matrozen. Bim-bam, all on board! (;

Indigo. Wat voor een kleur! Maar wat kan ik daarover zeggen (behalve dat die mooi is)? Wikipedia zegt dat indigo de kleur van een chakra of ‚het derde oog’ is. Die kleur is ook de kleur van onstoffelijkheid (een mooi woord) en intuïtie. En dat is alles! Weinig maar genoeg.

Violet is de laatste kleur van de regenboog. Dus – violet, niet purper, violet. Violet is een heel mooie kleur. Mensen in Engeland pakken hun chocolaatjes in een violet papier (helderpaars). Dat is dezelfde kleur als die van Milka brand. In de schilderkunst van China is het violet de kleur van het heelal en harmonie. (: Violet is de naam van de psychotherapeute in Private practise.

Dat waren de zeven kleuren van de regenboog – volgens mij, het mooiste verschijnsel in de natuur.

2 коментара: