среда, 11. април 2012.

Fantasia no.1



Fantasia film is een van de mooiste films die Disney ooit heeft gemaakt. Fantasia duurt ongeveer twee uur, misschien wat langer dan een gewone film, maar als men naar Fantasia kijkt merkt men niet hoe de tijd vliegt. Fantasia film is een pure esthetische ervaring, qua muziek en qua beelden. De film is uit zeven verschillende delen gemaakt en elk deel heeft bijzondere muziek en thematiek. De muziek die we door de hele film horen is door Philadelphia Orchestra gespeeld die onder leiding van Leopold Stokowski was. Voor elk van zeven delen komt Deems Taylor die de inleiding voor de volgende deel geeft. Hij spreekt over de muziek die we gaan horen en hij legt voor het publiek uit wat het in dit deel zal gebeuren. Voor ik begin met het interpreteren van elk deel moet ik zeggen dat deze film in het jaar van ontstaan (1940) helemaal geen success was. Walt Disney wilde Mickey populairder maken want de populariteit van Mickey begon in die tijd te dalen. Disney wilde een mooi verhaal met Mickey en klassieke muziek maken maar later realiseerde hij zich dat de film eigenlijk wat langer zou duren en dat hij eigenlijk op het punt staat om een groot project te maken. En zo was het. Fantasia was een groot en duur project dat helaas bijna geen geld inleverde. Liefhebbers van klassieke muziek dachten dat Fantasia pure kitsch is en oude Disney fans wilden iets gewoons, iets wat voor kinderen is zien en niet iets zeer apstrakts. Fantasia behoorde tot de tweede groep, natuurlijk. Ook de reden waarom Fantasia geen success was is het feit dat het jaar 1940 was, dus, die was de tijd van de oorlog en Amerika had niet zoveel contact met Europa. Fantasia was dus beperkt voor alleen maar Amerikaanse markt die duidelijk er niet zo in geintereseerd was. Later, in de jaren zestig, was Fantasia een nieuwe ontdekking voor iedereen. Mensen waren dol op Fantasia. Iedereen was nu een fan van de film, kinderen, hun ouders, omas en opas, intellectuellen maar ook drugsgebruikers die Fntasia graag kwamen kijken vooral vanwege de kleuren, beelden en vanwege de mix van de muziek en beeld. Nu ga ik iets over elk stuk film zeggen.



Het eerste deel is pure abstractie. Muziek die we horen is Bach, Toccata en Fuga, d-mol. Dit deel is de inleiding van Fantasia, muziek is snel en gaat samen met de kleurrijke abstracte beelden. Volgens quantum natuurkunde is muziek algoritme van het geluid en precies dat zien we hier: elk geluid, elke toon heeft een andere kleur, een andere vorm, een andere manier waarop hij verschijnt of verdwijnt. Muziek heeft haar egien regels die heel abstract zijn en daarom zijn deze beelden misschien onbegrijpbaar voor gewone mensen. Die mensen die dit deel kunnen begrijpen en die er echt van kunnen genieten zijn meestal muzici en mensen die synesthetische ervaringen hebben. Beelden in dit deel zijn gebaseerd op de abstracte schilderijen van Oscar Fischinger, Duitse kunstenaar.

Het tweede deel vertegenwoordigt vier seizoenen. Muziek is uit het beroemde ballet De Notenkraker van Tsjaikovski. In dit deel zien we hoe de natuur ontwaakt wordt door de feeën. Bloemen beginnen met de wals en kleine paddenstoelen (die ogen als Chinesen of Jappaners hebben!) dansen hun dans. De natuur verandert zich, na de lente komt de zomer en dan de herfst. Alles wordt geel, oranje en rood, gouden bladeren vliegen samen met de wind. Op het einde komen de prachtige blauwe winterfeeën die aan de natuur een mooie witte glans geven. De jurken van winterfeeën zijn sneeuwvlokken.

Нема коментара:

Постави коментар