субота, 13. новембар 2010.

ROOK en ROLL


Roken is dodelijk.
Rokers sterven jonger.
Elk pakje sigaretten verkort je leven met elf minuten.
Roken laat je stinken.
Roken laat je klinken als je tante.
Roken brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe.
Roken veroorzakt astma.
Roken maakt impotent.
Let op!!! Pasief roken is gevaarlijk!

Klintkt dat bekend? Ja, natuurlijk. Iedereen weet dat roken niet goed voor de gezondheid is. Eigenlijk, rokers en sigaretten zijn schuldig voor alle problemen! Is dat idd zo? Wat denk jij over het roken? Is het gevaarlijk of niet?

Er is een rookverbod in Servië en iedereen heeft voor dat gehoord. Eerst hadden we een nieuwe verkeerswet (je herinnert zich aan de grapje: Niet atmen, alsjeblieft, je benevelt het raam van de bestuurder) dan hadden we ‚Žutaće’ of ‚Kanarince’ uit GSP en nu hebben we het rookverbod. Stoppen met roken! Als je aan de faculteit rookt (en overal waar roken verboden is), moet je de straf 5 000 dinnars betalen. Maar natuurljik alleen maar als je gepakt wordt. (; Vorige jaar was er ook een rookverbod maar iedereen ging met roken voort. Dit jaar is het roken zelfs in Piramida verboden (maar je kan wel in Grand Pleasure of in Coffee Dream roken). Ik denk dat dit jaar een beetje anders zal zijn. Ik zie collega’s die bij het raam staan en roken en collega’s die voor de faculteit hun sigaretjes houden. Piramida is zacht en leeg, veel café’s, restaurants en kafanas hebben het roken verboden of de ruimte verdelen in twee delen – Roken verboden of Roken toegestaan. Maar de vraag is – hoe lang en op welke manier zal het zoiets in Servië duren? Ik denk dat geen maatregel kan rokers van het roken weerhouden. Rokers redden zich wel. (;

12 коментара:

  1. Volgens mij is het rookverbod een goede maatreleg, maar ja, ik ga akkoord dat het nog lang in Serive niet echt zal nageleefd worden.

    btw, goede titel :)

    ОдговориИзбриши
  2. Ik ga akkoord met Nikola!
    En ja, heel mooie tekst!

    ОдговориИзбриши
  3. Zolang iedere avond lig ik in bed met de overtuiging dat ik in een economisch ontwikkeld land leven met de meest veelbelovende onderwijs systeem in de geschiedenis van de mensheid, en elke week heb ik tests en blogs, zal ik niet heb een probleem om het respect roken wetgeving.

    ОдговориИзбриши
  4. Alle rokers-verenigen!!! We moeten een protest organiseren :;).
    Ja, echt goede titel!

    ОдговориИзбриши
  5. Ja, Ilegala is leeg ook maar dat is niet zo slecht:) Ik hou niet van drukte.

    ОдговориИзбриши
  6. Ik denk ook dat rookverbod een goede maatregel is maar naar m'n mening moet ten minste een vertrek voor de rokers in elke gebouw blijven. Speciaal als dat gebouw groot als onze faculteit is...

    ОдговориИзбриши
  7. Ik noem de mensen die altijd in de bus springen die controllers "lesinari"..-.-

    ОдговориИзбриши
  8. in cafe Korzo (lelijkste cafe op de hele wereld) in Zmaj Jovina kan je vrijelijk roken :)

    ОдговориИзбриши
  9. Hahaha, ja, dat klopt, die is echt lelijk! :D Maar in de zomer als de tuin van Korzo geopend is, moet je niet binnen zitten en dan is ok. (: En teta Vesna die in Korzo werkt is heel vriendelijk. :D Ze geeft me vaak een gratis koffie. :D

    ОдговориИзбриши
  10. De gezondheid van anderen moet men respecteren.Dus, geen roken in een geslotene ruimte.:)

    ОдговориИзбриши