уторак, 8. мај 2012.

Over Muziek

Remco Campert „...of neem de branding. Stuk geslagen op de rotsen is zij niet werkelijk geslagen – maar herneem zich en is daarin poëzie.“ Officiëel zijn er zeven soorten kunst – schilderkunst, architectuur, literatuur, dans, film, muziek en beeldhouwwerk. Ik hou er alles van want voor mij is er geen verschil in de Idee of Boodschap van een kunstwerk – elk man, elk kunstenaar heeft dezelfde behoefte, we allemaal streven naar dezelfde „waarheid“ (volgens mijn zullen we die „waarheid“ nooit bereiken omdat die niet bestaat of omdat die onbereikbaar of onbegrijpbaar voor ons is maar dat is een ander verhaal). Het enige vershil ligt in het materiaal of in grondstof waarmee we werken en ons uiten. Voor mij is het makkelijk een gedichtje of liedje te schrijven maar ik kan helemaal niet schilderen (en zelfs kan ik niet tekenen). Maar dat is geen punt, we zijn toch niet dezelfde mensen. Ik zou zeker overdrijven als ik zou zeggen dat muziek kunst boven de kunsten is maar toch vind ik dat muziek, als een fenomeen, de interessantste soort kunst is. Waarom? Nou, hoe wordt een compositie in de hersens van een componist gemaakt? Wat gebeurt in zijn hersens, welke processen? Dat is een grote mysterie en geheim voor mij (en ook voor de wetenschappers, denk ik). Ook denk ik dat mensen behoefte aan de muziek/geluid/stem/klank hebben. Muziek is een natuurlijke menselijke drift. Dat was vroeger zo en dat zal sowieso in de toekomst blijven. En nu in het heden is dat wel merkbaar. Dat weet ik omdat ik weet wat ik elke dag s' morgens doe – ik sta op, ik doe mijn computer aan, dan maak ik koffie, dan ga ik naar YouTube en gmail en ik ontbijt en ik antwoord op mijn mailtjes terwijl ik muziek aan het luisteren ben. En dat doe ik bijna elke dag. Ik moet naar muziek luisteren of mijn dag kan niet beginnen. Sommigen zeggen dat muziek mathematiek is en dat muziek vaste strakke regels heeft. „Muziek is alleen maar een heleboel algoritmen en integraals.“ Okay, misschien klopt dat, misschien is muziek alleen maar een mathematische patroon maar precies dat is iets wat interessant en belangrijk is – een componist is niet bewust van al die regels terwijl hij componeert. Daarom denk ik dat het talent voor muziek de mooiste gave is. Dus, hoe maken de componisten een muziekstuk? Ze maken een meesterwerk uit vershillende klanken! Hier kan ik een vergelijking maken met de taal – w, s, p, r, ij, c, n, h, e, r, e = schijnwerper; de taal heeft ook heel veel regels maar toch spreken we en kinderen leren makkelijk spreken. Verder, wat ik zo boeiend bij muziek vind is dat muziek uitwerking en invloed op ons bewustzijn en stemming kan hebben. Muziek kan ons kalmeren, muziek kan slaapwerkend zijn enz. Ook vroeger was zeer belangrijk dat je een goed zanger bent maar vandaag de dag geldt dat niet per se. Hedendaagse muzici hebben technologie, ze kunnen hun stem verbeteren en/of maskeren... In ieder geval denk ik dat iemand die muziek schept intelligent in zijn eigen manier is, dat hij zeer creatief is en dat zijn verbeeldingskracht anders dan bij de andere mensen is.

Нема коментара:

Постави коментар