субота, 5. март 2011.

Elke kunst is denkkunst



Het magisch realisme is een richting in kunst – schilderkunst en literatuur. Ik hou er veel van. Punt. René Magritte is mijn favoriete schilder en Borges is mijn favoriete schrijver. Ik hou van magisch realisme omdat we de dingen en verschijnsels, die door ons nagekeken of gelezen worden, elke dag kunnen zien in onze omgeving. Maar die dingen zijn in een raar en eigenaardig (vaak ook bizar) verband. Bijvoorbeeld, mensen en dingen die Magritte schildert zijn heel realistisch maar ze zijn in een rare context geplaatst. De ratio en logika kunnen ons niet helpen om de rebus te begrijpen en hem op te lossen. Schilderijen van Magritte zijn een doolhof en de toeschouwers kunnen de uitweg niet vinden. Hier is een leuke citaat van Magritte: „In mijn werk vertrekt alles vanuit de zekerheid dat wij deel uitmaken van een raadselachtig universum.“



Ik ben een roman van Marquez aan het lezen. Honderd jaar eenzaamheid – een uitstekende roman! Het gaat over een gewoon spaans gezin...over de oorlog en revolutie...over de liefde en relaties tussen mensen...Gewone thema’s. Maar wat is zo ongewoon in dit roman? Bijvoorbeeld, een van de protagonisten is gestorven en toen gele rozen in plaats van de regendruppels begonnen te vallen. Of: mensen leven meer dan honderd jaar. Of: iemand sterft in het huis en die persoon ‚gaat niet weg’ maar ze blijft praten met andere huisgenoten. Of: een van de tweeling drinkt limonade en de andere weet dat de limondade zonder suiker is hoewel hij de limonade niet heeft geproevd enz. enz. Aan de ene kant zijn er heel veel rare situaties maar aan de andere kant is alles heel realistisch.



Het magisch realisme gaat over iets wat wel mogelijk maar niet waarschijnlijk is (kwantumtheorie ook). Dat vind ik best leuk. (: Dit is mijn favoriete citaat van Magritte: „Volgens mijn doctrine is het verboden wat dan ook te voorzien (op straffe van achterlijkheid). Ik kan gewoon niet voorzien wat ik zal doen, zoals ik evenmin kan plannen waneer en hoe er een echt poëtisch beeld te voorschijn zal komen.“ (:

3 коментара:

  1. ik heb niets van Marquez gelezen, maar het klinkt heel interessant!

    ОдговориИзбриши
  2. Magritte is mijn lievenlingse schilder, zijn schilderij "De Minaars" is perfect :)

    ОдговориИзбриши
  3. Heel mooi thema!!!! Het is net als een droom.
    Ik hou wel schilderijen van Otto Dix, Albert C. Willink en Peter Gric, en m'n lievelingst schilderij is 'Exstase' van Pyke Koch.

    ОдговориИзбриши