субота, 10. децембар 2011.

GOMBANJE, DRUGARIIIII!



Het woord gombanje is een van mijn lievelingste woorden in het Servisch. Eerlijk gezegd was dit woord helemaal nieuw voor mij geweest maar het is binnenkort al één jaar dat ik gomabanje in alledaagse situaties gebruik. Wat betekent gombanje eigenlijk? Gombanje is een soort spel, maar een bijzondere spel. Hebben jullie kleine poesjes of leeuwtjes ooit zien spelen? Ja? Okay – dat is gombanje. (: Dus, dat is een bepalde manier van het spelen – gombanje betekent knuffelen en kroelen maar ook vechten, strijden, krabben en elkaar bijten. Sommigen zouden ook zeggen dat gombanje een spel is die tussen liefde en haat ligt maar dat liefde een grotere rol speelt. Mooi gezegd. Ik heb voor gombanje van een vriend van mij gehoord. Hij is een gomb-man. Voor hem Gomb betekent iets heiligs en gombanje is zijn levensfilosofie. Hij zegt dat heilige Gomb een pure, absolute, instictieve, dierlijke en daarom ook mooiste soort energie is en dat deze energie van levensbelang voor elk levende wezen is. Deze vriend van mij zegt dat Gomb een soort brandstof voor mensen is – ’Gomb maakt ons bewegen’. Maar wat zo mooi bij dit ’gomb thing’ is is dat gombanje niet alleen een abstracte term is maar dat gombanje aan alles kan refereren. Dus, gombanje is een vet feestje, een vette dag met je vriend/vriendin, een vette tentoonstelling, een vette avond met je ouders of professoren, een vette dag met je vrienden of collega’s, een vette training, een leuke week in Spanje enz. etc. Dus alles wat ’boven goed’ is.

Voorbeeld 1:

A: “Hoe is het man? Heb je gisteren de ouders van je vriendin ontmoet? Saai, hé?”
B: “Nee, hoor! Haar vader is een gekke kerel en haar moeder maakte een superlekkere taart. Het was helemaal niet saai, baš je bilo gombanje.”

Voorbeeld 2:

“Hoćeš da se gombamo večeras?” betekent: “Wil je vanavond met ons uitgaan?”

Dus, mijn gomb-vriend gebruikt niet alleen maar gomb en gombanje, hij is echt creatief: gombanje, gomb, gombati se, gombastično…

De conclusie is dat gombanje altijd iets positiefs betekent en dat gombanje altijd een bovennatuurlijke en sureële pret is – gombanje is een goede vibe. B)

1 коментар: