субота, 26. новембар 2011.

Borges - Ogenblkken



Ogenblikken


Als ik nog een keer mijn leven kon leven
zou ik proberen meer fouten te maken,
zou ik niet trachten om volmaakt te zijn,
ik zou meer ontspannen.
Ik zou dommer zijn,
maar echt, ik zou de dingen niet zo kwalijk nemen.
Ik zou minder schoonmaken.
Ik zou meer risco’s nemen,
meer reizen,
naar meer zonsondergangen kijken,
in meer rivieren zwemmen.
Ik zou meer plaatsen bezoeken,
plaatsen waar ik er nooit was,
ik zou minder bes eten en meer ijs,
ik zou meer echte en minder verzinnende problemen hebben.
Ik was een van die mensen die
redelijk en goed hun leven leefden,
elke minuut van mijn leven:
natuurlijk had ik ook gelukkige mommenten.

Maar als ik me kon omkeren
zou ik alleen naar goede mommenten streven.
Omdat, als jullie het niet weten, het leven is eruit gemaakt,
alleen maar uit de ogenblikken; mis niet het Nu.
Ik was een van die mensen die er nooit ergens naartoe gingen
zonder paraplu en parachute.
Als ik nog een keer kon leven
zou ik makkelijker reizen.
Als ik nog een keer kon leven
zou ik s’ lentes beginnen met blote voetten te lopen
en zo zou ik tot het einde van herfst gaan.
Ik zou meer rijtjes in de draaimolen hebben,
naar meer zonsondergangen kijken, met meer kinderen spelen,
als ik nog een keer kon leven.
Maar hoor,
nu ben ik 85
en ik weet
dat ik sterf.

Нема коментара:

Постави коментар