субота, 23. март 2013.

Belgrado



Volgens mij zijn er niet ZOVEEL dingen die men in Belgrado kan zien of bezoeken. Belgrado is geen New York, geen Amsterdam, geen Rome en geen Parijs, niet waar? Just face it en wees maar eerlijk met jezelf - dat is een feit. Naar mijn mening is Belgrado een avontuur en niet een groot wereldstad met heel veel musea en bezienswaardigheden. Precies daarom is Belgrado zo interessant, sexy en aantrekkelijk.

Wanneer iemand naar een Europese (of niet Europese) metropool reist heeft die persoon meestaal een zorgvuldig gemaakt plan, een doel (of meerdere doelen). "Ik heb tien dagen en voor die tien dagen moet ik dit en dat zien. Punt." Hier neem ik Amsterdam als het makkelijkste voorbeeld. Dus, stel je je voor, jij bent in Amsterdam voor tien dagen en die zijn 'must see' of 'must do' dingen die op je lijst staan: Van Gogh museum, Troppenmuseum, Karel Appel museum, Heineken expirience, Amsterdam museum, Rijksmuseum, Het Rembrandthuis, Filmmuseum, Hermitage museum, Joods Historisch museum... en de andere 'toffe' musea zoals Hash Marihuana museum, Erotisch museum, Het oranje voetbal museum, The Torture museum, Tulpenmuseum, Sexmuseum, Madamme Tussauds, Diamant museum EN NOEM HET NOG MAAR OP. En die zijn alleen maar musea. Probeer maar actuele tentoonstellingen en galerieën aan je lijst toe te voegen! In dat geval is je verblijf in Amsterdam tot het mislukken gedoemd. Wat moet je nog doen (pas op, nu komt een stereotypisch beeld): Walletjes bezoeken, naar Vondel park gaan, een cruise door de grachten maken, naar NEMO gaan, een fiets huren, een koffieshop bezoeken ENZOVOORT. Zie jij nu wat ik bedoel? Dus, dit alles 'moet' je doen binnen alleen maar tien dagen. En wat is er met terrasje doen, op een gracht zitten, pannenkoeken eten, biertjes en kaas proeven, een leuke cafe buiten het centrum ontdekken, winkelen, cadeautjes kopen voor je familie en virenden, uitgaan en lekker chillen??? Hmm, dit alles ook wel maar alleen als je wat vrije tijd vindt en als er nog chillenergie is (but I doubt it). Als je naar iemand vraagt wat je in Amsterdam moet zien of doen dan krijg je waarschijnlijk iets van de bovenstaande lijst als het antwoord. In Belgrado hebben wij een totaal andere sitautie. Onze toeristische aanbod is zeker magerder dan die van Amsterdam of New York bijvoorbeeld maar onze sterke punten zijn geen musea of tentoonstellingen. Dus, wat moet je zien/doen/bezoeken in Belgrado? Het typische antwoord van iemand die uit Belgraado komt is: "Oh, je moet naar een kafana gaan of naar die leuke cafe in Simina straat! Of naar die cafe in Gradić Pejton! " En zo is het. Nikola Tesla museum, Skadarlija, Hram Svetog Save en Kalemegdan zijn vanzelfsprekend. Wat ik aan mijn vrienden die niet uit Servië zijn aanbeveel is: bezoek aan een van onze markten, BIGZ, Het Bloemenhuis (Tito museum), blok 70 in Nieuw Belgrado, Ada Ciganlija, 3K - leuke kafana's, cafes en clubs, wandelen door Zemun en Dorćol, wandeling op 25. mei en de botanische tuin. Mijn sleutelwoord voor Belgrado is: een plezierige sfeer. Mijn niet-Belgraadse vrienden zijn altijd tevreden en gelukkig in Belgrado gewoon als ze een dag als een gemiddelde Belgraadse student doorbrengen. De charme van Belgrado is dus een goede sfeer en eenvoudigheid.

Нема коментара:

Постави коментар