недеља, 17. март 2013.

Buika



Vandavod was ik op het concert van Buika. Mensen, dat wat vanavond in Sava centar gebeurde is onbeschrijfelijk. Haar stem is zo sterk, zo mooi. Buika stond met blote voeten in een simpele lange zwarte jurk op de bühne. En ze zang. Flamenco zit in haar bloed. Eerlijk gezegd was ik een beetje skeptisch toen ze met zingen begon. Volgens mij is Sava centar niet geschikt voor zo'n optreding maar goed. Ik zie Buika meer in een bar waar iedereen drinkt, rookt en mompelt. Gitaar. Piano. Drums. Het Spaans. Golving en beweging van tempo, ritme en woorden. Wat een mooi beeld, zeg. Maar hoewel de omgeving niet paste was het concert prima, hoor. Buika is een van die mensen die 'stralen'. Haar energie, enthousiasme en persoonlijkheid maakten vanavond indruk op iedereen in Sava centar. Op een moment waren mijn ogen zelfs vol tranen. De combinatie van het Spaans en de stem van Buika is iets wat mij kan ontroeren. Ik spreek geen Spaans maar ik kan het redelijk goed verstaan. Esperame una noche mas en a mi manera is vanzelfsprekend. Buika heeft vanavond gezegd: 'Ik vind het fantastisch dat de meeste mensen hier mij kunnen verstaan. Maar wij spreken een taal die boven de taal is. Ik begrijp jullie. Ik weet wat jullie geheimen zijn. Ik was ook verliefd. Ik ben ook alleen en eenzaam. Ik ben bang.'

Socrates heeft gezegd 'Ik weet dat ik niets weet' en Buika zei: 'Ik weet niets over muziek, ik weet niets over liefde, ik weet niets over geluk.' En dit zegt een van de koninginnen van flamenco en jazz. En ze zei ook: 'Iedereen wil een happy end.' Ze was een beetje dronken maar dat is geen punt. Op het einde van het concert gaf Buika haar ring aan een man die in de eerste of tweede rij zat. Ze zei tegen hem: 'Kom papi. Opzettelijk blijf ik iets kleins in de stad waar ik optreed. Dat betekent dat ik in die stad moet terugkomen. Dus, ik geef je mijn ring en je moet hem goed bewaren. Ik ga zeker hier terugkomen en dan ga ik voor mijn ring vragen.'

Buika zang voor 2 uren. Na elke lied kreeg ze een daverend applaus. Muziek van Buika hoef je niet te begrijpen, je moet die voelen. Buika hoef je niet te accepteren maar je moet haar respecteren. She is a strong black independent woman. :D

PS Dit heb ik gisteravond geschreven maar mijn internetconnectie viel weg.

PPS En ja, een liedje van Buika... hmmm... bijvoorbeeld: Tu volveras.

2 коментара:

  1. TOF:D , maar dat moet je op jij eentje meemaken, denk ik:) In elk geval kies ik Yasmin Levy boven Buika. Aangezien jij degene bent die mij dit soort muzi aangetoond heb (o.a.), zal ik jij graag bedanken!

    ОдговориИзбриши
  2. Vezmar en ik hebben een haar nummer gehoord en hij zei: Ze zingt tamelijk goed...
    Ik: Tamelijk!? Ben je gek? Kan jij ZO zingen? (stommerik)
    Hij: Kan ze een gebouw maken?

    pff, mannen...

    ОдговориИзбриши